Monday, May 16, 2011

Gift from Allah - Rahil Bt Muhammad Hafidz (part 2)

tunggu punya tunggu jam pun dah pukul 8.30am..mana la Dr Aziz nih..tanya midwife dia ckp Dr lambat sikit sbb ada org bersalin kat gleneagles so Dr Aziz kene g sana dulu...hubby pun dah lapar..saya just makan Fish Porridge, fresh fruits n juice yg dorg kasi..since Dr Aziz will be late En hubby pun turun bawah nak carik breakfast utk dia..baru je nak melangkah keluar labour wad nampak la batang idung Dr Aziz dok sengih2 kat dia..then Dr Aziz check bukaan..seriously sgt sgt sgt menyampah bila kene seluk utk check bukaan..sakit wooooo...rasa sgt sgt sgt ngilu..mau tak dah la dorg ni masukkan seluruh tangan dlm kita punya "tut"..nak nak lagi kalau dapat yg tangan besar..tau tau je la tangan lelaki tak pun dpt midwife yg berisi..memang la seksa...Dr Aziz ckp my serviks dah ready utk labour tapi bukaan still 2cm...so dia pecahkan air ketuban guna 2batang yg sgt halus..tak sakit pun tau tau je dah rasa cecair panas keluar...Dr Aziz tanya nak guna epidural ke?..n dgn confident nyer saya jwp "nope nak natural"..then Dr Aziz sengih n ckp "ok up to u but kalau nak nnt just inform midwife..i'll see u @ 2pm" n dia pun keluar...awal2 kami dah discuss to say NO to epidural..yela dgr banyak kesan buruk dia to our body so better la elakkan cehh ckp besar la kan sbb belum rasa sakit mcm mana...lagi pun sakit beranak ni kan menghapuskan dosa so kalau takmo rasa sakit langsung nnt camne dosa nak terhapus ni kes banyak sgt dosa lah nih kikiki..lgpun org ckp sakit nak beranak mcm sakit period pain je so saya imagine "owh kalau sakit camtuh leh la tahan" berlagakkan!

then midwife pasangkan drip utk masukkan air (air apa i have no idea)..Dr Aziz kata dlm kul 2pm beranak la..time tu dah pukul 9.30am...cuak gak la..sakit contraction still belum rasa..still leh gelak ketawa ngan en hubby n kekadang layan midwife..after tak samoai 30minit sakit contraction mula menyerang..rasa mcm sakit nak terberak cirit birit...dah la tak selesa sbb air ketuban still lagi keluar meleleh..rasa nak g bangun jalan2 je tapi sbb ada drip so ke la tahan..time ni contraction still lagi slow..kat mesin ctg tunjuk paling kuat pun contraction scale dia 50 n every 10minute...rasa mcm pressure yg kuat kat perut then asyik nak kencing je..mesti midwife hangin sbb asyik nak kene on/off je mesin drip tuh..hahaha..padan muka midwife..ada aku kisah...@ 10.30 sakit makin tak leh nak tahan tahan..mmg la sakit cam period pain tapi ni sakit period pain yg MAHA HEBAT...contraction plak every 5minute..baru je nak ambik nafas dah sakit datang balik...haa time ni berguling2 la atas katil tuh...habis cadar semua tercabut n mesin ctg pun banyak kali midwife kene betul kan..tapi saya sakit takde la sampai menjerit-jerit cam org gila..masih lagi calm n pegang tangan hubby kuat2...sumpah sakit ok..even contraction belum cecah angka 90 tapi saya dah takleh nak tahan..saya ckp ngan hubby sakit camni pun dah bagai nyawa ujung tanduk camne nak tahan contraction kalau dah dlm active labour...hubby plak tak abis abis suruh selawat doa wirid ingat Allah...waaaaa mcm nak ketuk je kepala dia time tuh...dah habis selawat dah semua wahai hubby ku oiiii...

then dtg ketua midwife offer epidural tapi kami still saya no...well actually my hubby yg say no on behalf of me sbb saya dah jadi separuh sedar akibat tahan sakit...bayangkan sampai badan ni jadi mengigil-gigil ok tahan sakit yg melampau..nak jerit kang tenaga habis kat situ plak...kang time nak beranak takde tenaga tak ke haru tu...so midwife offer plak ambik gas utk kurangkan sakit...sedut gas langsung tak menolong kurangkan sakit...lagi sakit ada la...dah la tak sedap...everytime sedut rasa berpusing kepala nih...passtu rasa nak muntah je...saya ckp ngan hubby saya takmo sedut lagi..hubby kata maybe sbb say tak pandai sedut..huh lantak la sbb dah sakit malas nak pikir cara sedutan yg betul...dekat kul 11.30 sakit makin kuat...saya cko ngan hubby saya nak g toilet lagi...hubby panggil midwife n saya ckp saya nak kencing n berak..tapi midwife mcm terperanjat..dia ckp jgn berak sbb tu bukan rasa nak berak tapi rasa nak beranak sbb kepala baby dah ada dlm laluan..kalau saya teran mungkin baby akan masuk dlm toielt bowl..midwife n hubby dah cuak giller...tapi sumpah saya tak tahan nak berak..midwife siap nak masuk temankan dlm toilet..malu la wehhh...kang aku terberak depan ko kang buat malu je..so saya insist utk masuk sendiri..midwife n hubby tunggu depan pintu toielt n tak kasi saya kunci..berkali kali dia pesan jgn teran..yolaahhh...

dah settle tu midwife cepat2 suruh baring balik..dia check bukaan dia ckp dah 8cm...huh! cepat betul...tapi midwife yg check bukaan ni tangan dia halus jee sbb dia ni badan jenis yg tulang rangka je..sebelum nih midwife lain yg check bukaan tu badan dia berisi ok so bila check bukaan saya rasa nak penyepak je muka dia..so utk confirmkan dia g panggil midwife lagi sorg yg tangan berisi..midwife ni mmg ganas ok!..dia main pakai seluk je kuat2 sampai saya menjerit2 kuat2...dah la dia seluk pass tu dia g plak pusing2kan tangan dia dlm saya punya "tut"...sbb dia nak confirmkan betul ke dah 8cm...dia ckp belum 8cm tapi baru 4cm..aduhhh buat cuak org je...lepas dia seluk contraction makin menggila...dah saya pun sama-sam la jadi mcm org gila jugak berpusing-pusing atas katil...sib baik mak tak jatuh tau!...dah la dia setting katil tu tinggi.,..kalau jatuh mau lumpuh terus kot...then ketua midwife dtg lagi offer epidural n jawapan hubby ku still NO...dlm hati saya dah menyumpah dah "nape la laki aku nih tak kata YES"...saya nakkk epidural sbb sakit makin tak tertanggung...then ntah hape ntah midwife tu ckp ngan hubby n hubby tanya "Syg nak epidural ke?"...saya tak mampun nk ckp time tuh...hubby pun keluar g mintak injection tahan sakit utk cucuk kat buntut..

masa midwife cucuk injection tu dia main pakai inject je kuat2 kat punggung...apa lagi menjerit la saya dgn kuat jugak..sukahati mak nenek kau je cucuk kuat2..dah la tgh tahan sakit contraction dia plak cucuk kuat2..ikutkan hati mmg nak maki je midwife tu..tapi saya dah tak mampu nak bersuara...injection ni buatkan saya rasa sgt sgt sgt ngantuk..tapi bila nak terlelap je contraction dtg terus tak jadi nk tido..bila contraction reda je saya ngantuk balik...injection ni pun tak mampu nak kurangkan rasa sakit yg makin menganas!...tetiba saya rasa sgt sgt sgt loya...ckp ngan hubby nak muntah dia terus berlari panggil midwife kat luar..tak sempat midwife dtg bagi bekas saya dah mutah dgn banyak atas lantai...habis semua breakfast saya keluar balik...rugi rugi...sib baik beranak kat sepital private..kalau kat gomen mau kene maki kot ngan midwife tu...kat private mana la dorg berani nak marah2...semua senyum je walaupun dalam harti dorg mesti nyampah tgk gelagat saya..hahahah..

to be continue again...........................

Photobucket

No comments:

Post a Comment