Tuesday, May 17, 2011

Gift from Allah - Rahil Bt Muhammad Hafidz (part 3)

melihat keadaan sakit saya yg makin melampau hubby jadi tak sampai hati nak tgk..saya tak sure la dia nangis ke tak..tapi saya serious nangis tahan sakit..so dia ckp ngan saya "abg mintak epidural ye..sian tgk syg"...dlm hati saya dah bersorak-sorak gumbira...kul 12.40 camtuh Dr pakar bius pun dtg..Dr ni sgt la bagus hoccay...dia terangkan procedure 1 per satu..then dia baca bismillah sebelum inject saya...n dia sgt soft...masa dia inject dia mintak izin suami n saya dulu..bagus la Dr ni...owh Dr ni gak yg bius saya masa saya kene DnC bulan 4 last year..procedure epidural just ambik masa lebih kurang 10minute je..tapi sumpah masa Dr cucuk tulang belakang tu rasa pressure yg sangat kuat kat tulang ni..even dah inject bius utk numb kan saraf kat area situ..tapi still rasa sakit sikit tapi tak la rasa sakit sgt...masa pasang epidural tu saya kene dlm posisi duduk...masa dia inject saya still rasa contraction tapi masa contraction menyerang mmg Dr akan stop dulu..masa tu bahu hubby jadi mangsa cubitan..sib baik tak lebam tau..habis pasang epidural still rasa contraction menyerang dlm 2x..then tak rasa dh...wahhh saya dah boleh tersenyum gumbira kembali...tapi epidural pun buatkan rasa ngantuk...Dr Aziz dtg melawat kul 2pm pun saya tak sedar sbb ngantuk giller...

then bila bangun around kul 3 lebih camtu terus mintak makan..lunch saya petang tu Ikan Cod masak merah + nasik + appertiser (lupa dorg kasi ape) +choclate moist cake (yg sgt sedap! n sepanjang duduk sepital 6hari saya mintak menu ni je) + air..saya makan dgn selera sekali sambil hubby suapkan saya..al maklum la kan dah tak rasa sakit..lepas ambik epidural kaki saya rasa sgt kebas..nak gerakkan pun susah..nak kencing pun dlm urine tube yg dorg masukkan...then @ 4pm maybe sbb contraction dah makin kerap kot midwife pun masuk check bukaan..haa kali ni tak rasa nak penyepak midwife tu..heheh langsung tak rasa pape..midwife ckp ok dah fully dialate dah boleh ready utk push..tapi kene tunggu Dr Aziz dulu..Dr Aziz sampai 5minit lepas tu dia ckp "ok ayu u r in active labour n nnt midwife akan ajar push"..n Dr Aziz pun keluar from the room..laaa i tot Dr Aziz yg akan assist utk beranak rupanya midwife...@ 4.15 mcm tu midwife pun slowkan epidural utk saya rasa contraction..dah bermula la sesi teran meneran...sbb saya dah rasa kebas saya rasa saya push dah cukup kuat rupanya slow lagi...mcm nak putus urat pernafasan ni tau meneran tapi baby takmo gak keluar..bila push dia turun tapi bila tarik nafas baby masuk balik..hadoii letih woooo...teran punya teran dekat 1jam setengah tau meneran..

last2 agaknyer midwife pun dah boring dia pun panggil Dr Aziz..Dr Aziz decide utk vacuum since kepala baby dah nampak..so dorg prepare equipment vacuum n tak sampai 3kali teran kepala baby pun kene sedut keluar...Alhamdulillah @ 5.33pm lahirlah puteri pertama kami..Dr Aziz terus letak atas perut tapi baby masa ni tak menangis langsung..masa baby atas perut rasa tergamam sgt..wahhh akhirnya menjadi seorg ibu...midwife bagi salam n terus bawak baby utk dibersihkan...dah lap semua darah midwife tepuk buntut baby n terus dia nangis..menitik air mata nih..selama ni dia dalam perut n akhirnya selamat juga dia melihat dunia...alhamdulillah...syok tgk baby langsung tak perasan Dr Aziz jahit bawah tu...tau-tau dia ckp "ok congratulations"...lepas baby settle dibersihkan midwife turus kasi kat hubby utk di azankan..masa azan baby senyap je walhal b4ni sibuk dia dok uekkk uekkkk uekkkk...hubby ckp masa dia azan baby tgk je muka hubby..terharu dia rasa...

then midwife tanya nak menyusu skrg or later..ofkos la skrg..nak stimule susu utk keluar kene kasi baby latch within 1hour lepas dia lahir..then midwife assist utk menyusu..memula memang la tak tahu..alhamdulillah susu dah keluar sikit2..hopefully cukup...at 1st baby takmo isap maybe sbb dia tak reti tapi after lebih kurang 30minute trying alhamdulillah dia pun memulakan hisapan pertama..terharunya tgk anakku...then lebih kurang 1jam bersama midwife mintak izin nak ambik baby utk bawak ke nursery utk dibersihkan lagi n check pape yg patut sementara dorg nak bersihkan saya n hantar balik masuk wad..

haaa mcm tu la lebih kurang pengalaman bersalinkan Rahil..experience yg sgt indah n takkan lupa seumur idup..seriously even bersalin ni sakit tapi saya takkan serik nak bersalin lagi..percaya tak saya now dah rindu nak mengandung n bersalin lagi...wahahahahha..tapi no no no kene tunggu Cik Rahil kita besar dulu...pantang pun belum abes lagi..mengandung n bersalin tak la seseksa berpantang..adoiii ikutkan htai malasnyer nak pantang...tapi mummy ku tetiap hari memebebel..pakai bekung, pakai baju lengan panjang, pakai stokin...nak tak nak terpaksa la pakai...kalau tak selagi tu dia bebel..panas beb telinga gua..penat tak payah ckp..tido pun 1hari kekadang 3jam pun tak smpai sbb Cik Rahil xmo tido malam...asal nak letak je kepala Cik Rahil pun ekk ekk ekkk ekk...tak kasi chance langsung mummy dia nak rehat...but its been a great experience being a mom..tak sabar nak tunggu Rahil besar..moga jadi anak yg beriman dan bertakwa ye sayang..AMIN

Photobucket

1 comment:

  1. WAAAAAAAAAAAAAAAAAAA syahdu nye kisah banak ni .. tingat masa zr banak czer kt akil.. syahdu 1st time tgk dia & nyusu kan dia

    ReplyDelete