Sunday, August 26, 2012

Welcoming our 2nd Princess : Hawla Muhammad Hafidz - Part 1

alhamdulillah segala puji kepada Allah yang menjadikan seluruh alam..dari Nya kita datang dan kepada Nya juga kita akan dikembalikan nanti..syukur kepada Allah atas hadiah yang cukup bermakni ni..pada hari Jumaat 17hb August 2012 pukul 1550pm lahirlah puteri ke-2 kami yang kami beri nama Hawla Muhammad Hafidz..Hawla bermaksud intelligent @ highest ranking dalam bahasa arab..memang ramai yang tak tahu saya pregnant anak ke-2..kawan-kawan pun terperanjat bila kami announce Hawla dah lahir..saje je malas nak cerita kat orang..

conceive Hawla masa bulan December 2011..memang kami rancang pregnancy yg ke-2 ni sebab nak kasi Rahil kawan..alhamdulillah Allah makbulkan doa kami..sepanjang mengandungkan Hawla awal2 tu morning sickness yg agak teruk tapi tak seteruk morning sickeness arwah anak kembar dengan masa mengandungkan Rahil dulu..masa Hawla 3bulan dalam perut saya terpaksa ambik keputusan yang agak berat stop breastfeeding Rahil yang time tu baru 7bulan..sebab everytime breastfeeding ada rasa cramping dekat perut..so atas nasihat gynae (Dr Aziz Yahya) saya terpaksa stop dulu sebab taknak bahayakan nyawa Hawla..menangis jugak bila terpaksa kasi Rahil susu formula..masa tu dah buntu sangat sbb tak tahu nak kasi susu fm yang mana..pergi tesco hubby just pick je randomly susu fm yg ada depan mata yang ada tanda halal Jakim..alhamdulillah Rahil pun tak banyak ragam..boleh accept fm..

tak dinafikan pregnant Hawla ni agak penat sikit..yela Rahil pun still kecik lagi n tengah nak active..tempahan jahitan pulak banyak..nak kene buat kerja rumah lagi..nasib baik ada husband yang ringan tulang..kurang la sikit beban kerja tu...masa Hawla 7month dalam perut Allah kasi rezeki yang besar bila husband dapat offer pindah ke Vietnam..@35weeks saya n Rahil terpaksa balik Malaysia sebab dah cukup limit utk naik flight..tinggal la encik husband sorang-sorang kat HCMC..tapi sebab rindu sangat kat family encik husband decide utk balik tetiap weekend..nasib baik just 3weeks je before saya bersalinkan Hawla..balik Malaysia masa tu seminggu bulan puasa..Alhamdulillah sepanjang bulan puasa saya boleh berpuasa penuh..just 2hari je tinggal puasa sbb masa tu Dr Aziz nak check serviks opening n lagi satu hari sbb hari saya nak bersalin..memang minggu-minggu terakhir sebelum bersalin Hawla agak tough jugak la sebab tempahan jahitan yang banyakkkk sangat..merempit siapkan tempahan orang macam orang gila..lack of rest masa tu..tetiap hari tido pukul 2am n bangun pukul 5am utk sahur then solat subuh lepas tu sambung menjahit..alhamdulillah last batch tempahan utk raya saya sempat siapkan jugak hari rabu minggu terakhir puasa tu..harap semua customer berpuas hati ye..mana salah dan silap saya mintak ampun n maaf sangat..

masa saya 8month++ selalu sangat kene Braxton Hicks @ false contraction..memang everyday berdoa kat Allah n pujuk Hawla jangan keluar dulu tunggu balik Malaysia n time daddy ada..tak boleh bayangkan kalau terbersalin time tu husband takde kat tepi..nauzubillah...masa check up 30July dekat pcmc saya pergi check up tanpa husband sbb dia dah balik hcmc..hanya ummi n Rahil je teman kan..masa tu diskuss dengan Dr Aziz yang kitog plan kali ni nak induce jugak mcm Rahil last time..sebabnya after raya Dr Aziz cuti lama till september..husband pulak just ambik cuti 3weeks je utk raya..so kalau boleh start je encik husband cuti raya saya dah bersalin..so boleh la dia jaga saya masa pantang nanti..payah jugak kalau jaga 2anak sorang-sorang..boleh jadi gila gamaknyer..kami pick jumaat 17hb August date utk induce sebab flight encik husband dari hcmc ke kl is on 16th august (khamis)..so Dr Aziz suruh datang utk follow up check up lagi 2weeks 0n 13th August 2012 (isnin) utk check either serviks saya dah ready atau belum sebelum dia decide on 17th tu boleh induce ke tak..masa check-up yang monday 13th august tu Dr Aziz check serviks n dia cakap "ok gud..u ni dah boleh bersalin anytime from now..infact kalau i nak pecahkan air ketuban u esok pun dah boleh sebab serviks opening dah 2cm"...errkkkk bila dengar perkataan "boleh bersalin anytime from now" tu dah rasa cuakk giller..dah la pagi tadi baru hantar encik husband balik hcmc kat klia..takkan la nak suruh dia balik kl esok kot..lagipun kebetulan encik husband ada meeting penting yang tak leh nak skip..Dr Aziz suruh masuk labour room on rabu tapi saya mintak tangguh on friday sebab nak encik husband ada sekali..karang siapa nak jadi tukang kene cubit time saya sakit..siapa nak azankan anak bila dia lahir?..lagipun tempahan customer lagi 12pasang belum jahit..dah la saya dah promise utk siapkan before raya..uiskk amanah orang tu..karang time bersalin pun tak tenang mengenangkan tempahan orang yang belum siap...dengan berat hati Dr Aziz terpaksa jugak say "yes" utk induce saya on Friday..tapi dia worry saya terbersalin before friday..dia cakap once u rasa sakit terus datang pcmc...n dia suruh saya datang on Friday pukul 11am..

balik rumah terus macam orang gila menjahit 12pasang yang nak kene siapkan before rabu..lagipun saya dah janji dengan customer utk siapkan on Rabu baju-baju dorang..customer pun dah tertanya-tanya..yela kalau saya pun saya risau..sempat ke tak siap baju before raya ni..nasib baik ada ummi saya yang tolong temankan sepanjang encik husband saya takde..ringan sikit la beban saya bila ummi yang tolong sediakan makan minum saya n tolong jagakan Rahil masa saya busy menjahit..kesian jugak dekat Rahil sebab saya jarang main dengan dia..tapi she is such a good girl..dia faham yang mummy dia busy..so kekandang je dia datang kacau tu pun bila opah dia tido masa dia nak ajak main..terpaksa la saya menjahit sambil dukung Rahil + perut pun dah terlampau sarat..Hawla jugak budak baik..dia tahu mummy dia tengah letih so dia jarang meragam..contraction pun datang kekadang je..mungkin sebab otak saya dah terlampau busy siapkan tempahan orang..so rasa sakit hape semua hilang..alhamdulillah dengan izin Allah siap jugak 12pasang baju orang on rabu tu..lepas customer datang ambik semua baju dorg fuhhhhhh tarik nafas panjang..legaaaaaa sangat..hilang satu beban yang berat..encik husband dah warning siap siap "next raya jangan gatal tangan nak ambik tempahan banyak banyak"..hahah mana la saya tahu nak kene pindah vietnam last minute..kalau tak kene pindah memang takde la jadi mcm ni..sebab sebulan setengah masa saya hilang sebab duduk vietnam..mesin jahit pulak tak bawak pegi sana..nak kene balik Malaysia dulu baru la boleh menjahit..

to be continue....................


No comments:

Post a Comment