Monday, July 30, 2012

Balik Malaysia : mode gembira + SEDIH

alhamdulillah dah selamat smpai kat bumi Malaysia yg dah sebulan setengah ditinggalkan...touchdown semalam around pukul 1.55pm kat klia..ikutkan hati takmo tinggalkan balik malaysia tinggalkan tapi apa kan daya banyak benda nak kene settle dekat Malaysia ni before kami anak beranak dapat pindah betul-betul kat vietnam..buat sementara waktu terpaksa lepaskan husband duduk sorang-sorang kat sana..sob sob sob..sedih betul sebab terpaksa berpisah jauh..tak pernah lagi sepanjang kawin kene tinggal lama..paling lama pun 2hari je dah la tengah bulan puasa..siapa la nak sediakan sahur+berbuka, basuh baju, gosok baju n bla bla bla uruskan en husband..insyaallah bulan 9 baru boleh pindah sana betul-betul...

Gembira sebab kat malaysia barang makanan murah-murah..senang nak makan kat sini..just name it..semua jenis makanan ada..n mostly HALAL...kat vietnam makanan halal agak limited plus mahal..sekali makan utk 2org tak pernah lari rm60 min..kalau barang dapur pulak contoh macam ayam n daging kami order dengan orang muslim champa dekat sana..kalau daging sekilo rm30 kalau ayam pulak sekilo around rm25...hmm pejam mata jela bayar..kalau tak mati kutu la asyik nak makan ikan ikan ikan..and of course la rinduuu sangat rumah sendiri..hmmm home sweet home..rumah ku syurgaku..paling rindu mesin jahit..hahaha..kat sana asyik terkenang je mesin jahit kesayangan kat rumah..papepun ada pro n cons duduk kat malaysia n vietnam..

perjalanan balik Malaysia dalam flight agak tak best sangat sbb saya dah jadi trauma naik flight..reason sebab bad experience with our 2last flight dari hcmc-kl + kl-hcmc..due to bad weather n awan tebal flight yang kami naik jadi macam roller coaster...fikir mati je time tu..Ya Allah seriously menakutkan..since dari tu jadi trauma giller nak naik flight...semalam time dlm flight saya gengam je tangan husband kuat-kuat...semalam pun cuaca agak kurang baik...tapi alhamdulillah flight smlm tak seterus kami punya last 2 flights...memang terasa muka pucat..flight yg 2jam tu rasa mcm 1hari je..dok tengok je jam pukul berapa nak sampai...alhamdulillah kami touchdown dengan selamat...

kain-kain customer jugak alhamdulillah selamat sampai..insyaallah by next week saya akan start call untuk ambik baju yang dah siap ye...doa kan saya sihat...time dekat airport hcmc beg yang bawak semua kain customer kene tahan kastam..siap kastam suruh bukak lagi nak tengok apa kat dalam..sbb dia ingat saya beli kain banyak2 nak bawak malaysia nak jual..lepas explain panjang lebar alhamdulillah dia lepaskan tanpa saya kene tax..kat klia pulak tak kene tahan pun..lepas gitu je..tak kene scan pun beg..sbb ada jugak saya dengar kastam cukup suka tahan orang malaysia yang holiday kat vietnam sbb nak mintak "duit Kopi" especially kalau sesiapa yang turun kat LCCT..betul ke tak wallahualam...

before balik malaysia sempat la jugak beli barang sikit sikit nak buat souvenir utk org kat kl..tapi tu pun just pergi pasar malam sebelah ben than je..ben than kitorg pernah masuk sekali je..tu pun tak sampai 10minit kelang kabut keluar balik...sebab panas n rimas asyik kene tarik je...tak pe saya ada masa till 2015 untuk explore ho chi minh city..dekat pasar malam sempat la beli fridge magnet, telekung 10 helai     dengan baju kurung manik utk diri sendiri 3helai utk buat raya..huhu ni kes malas nak jahit baju kurung sendiri la ni...kain cotton vietnam agak menarik jugak corak dia..cantik cantik n quality pun setanding dengan english + japanese cotton...tapi malangnyer saya sendiri belum sempat nak beli..kat pasar malam takde choice sangat yang banyak choice kat ben than la kot...

anyway Selamat menyambut Ramadhan kepada semua..moga Ramadhan ni yang lebih baik dari sebelum dan diberkati Allah..Amin



fridge magnet..
dia letak harga vnd80000(rm12) then mintak kurang vnd50000..memula sombong dia takmo kasi less langsung..hmm kau sombong aku pun boleh gak sombong..buat buat mcm nak blah then baru 3-4langkah panggil balik cakap ok la vnd50000..tau kau takut..

borong telekung 10 helai kat kedai "millon"(ntah betul ke tak eja nama dia gitu) org muslim champa..ada yg price 10usd ada yg 15usd..mintak tawar langsung takkasi..sbb dah malas nk cari kedai lain terpaksa la beli je..ingat nak beli kat kedai ustazah basiroh yg femes tu tapi mlm dia tak bukak plak..tak sure la kalau bulan ramadhan mmg dia tutup malam..bila tanya dia kedai hj nasir dia ckp kedai hj nasir tutup..ntah betul ke ta saya pun tak tahu..tp gerak hati kata dia tipu..mungkin dia xmo kasi saya pergi beli kat kedai haji nasir..org kata quality telekung ngan baju kurung kat kedai hj nasir lagi better..takpe la millon mungkin dah tertuli rezeki kau...quality jahitan telekung dia ok ok je...kain pun not bad..tapi saya jenis tak berapa suka kain telekung vietnam sbb jenis kain licin..saya suka telekung dari 100% cotton..tak panas...ada setengah org dia suka kain telekung vietnam "sejuk katanya"..papepun ikut citarasa masing-masing kan

kopi Trung Nguyen yg sedap+kaw terangkat..nak yg lagi kaw beli yg jenis serbuk kopi dgn cawan yg tapis kopi tu..lepas tu letak susu..pergghhhh mmg terangkat babe!..saya yg bukan peminat kopi ni pun boleh jadi addicted to cofee lepas dtg vietnam...kopi ni saya beli kat Lotte mart district 7..hypermarket ala-ala tesco.tp kecik ...price vnd41400 sekotak = rm6.50..sesiapa dtg vietnam sila la beli ye..owh kopi ni ada tanda halal islamic comitte vietnam..

one of baju kurung pahang yg saya beli kat kedai millon..dia si harga vnd380000..mintak kurang hampess takmo kasi..last last dia kasi kurang jadi vnd370000 je sbb saya beli sehelai..baik rumah rasa tak puas hati so ajak husbang merepeat lagi pasar mlm sehari b4 balik malaysia sbb nk beli lg baju kurung untuk raya..tetiba rasa tak cukup sehelai...kali ni pergi kedai lain...tak hingin lagi aku pergi kedai kau millon..dah la mintak kurang Lansing tak kasi..rembat lagi 2helai baju kurung pahang cotton(sorry takde gambar)..jahitan n quality lagi better dari yg merah ni..manik pun jahit lebih kemas..price vnd32000 = tak sampai rm50 sepasang..

kain customer yg siap dipotong..balik malaysia tinggal nak rempit jahit je







No comments:

Post a Comment