Thursday, June 24, 2010

My Brother NV900

Alhamdulillah syukur rezeki yang DIA kurniakan...tertunai jugak hajat nak memiliki mesin jahit sendiri...TQ hubby for the gift...I LOVE U...hubby ku memahami my passions in sewing jadi dia hadiahkan mesin jahit ni semperna_____ (hmmm semperna apa ya?)...ntah la tak tahu semperna apa..semperna menjadi isteri dia kot..huhuhuh...




mesin ni sgt user friendly...di mesin pun ada tunjuk steps2 utk masukkan benang/refill benang di bobbin dan segala mcm steps...kalau kita tak faham jugak dgn gambar rajah kita boleh tekan di screen dan di situ ada steps yg bergerak yg sgtttt mudah difahami...tak nyesal beli..boleh digunakan utk menjahit biasa, butang, lubang butang, embroidery dan juga jahit tepi

screen adalah jenis "touch screen" dan kita juga boleh terus lukis sendiri corak yg mcm mana kita nak di screen...ada jugak memory card slot utk transfer pattern terus dari pc ke mesin jahit utk dijahit...build in 198pattern n stiches (kalau tak silap..saya pun lupa excact number)..

ada function utk control speed, naikkan & turunkan needle, reverse dan gunting benang..yg function control speed tu contoh kalau kita letak speed yg paling slow then kita pijak pedal kaki max pun tetap speed jadi slow dan kalau kita letak speed di max speed dan pijak pedal kaki dia akan ikut speed yg kita setting (ehh berbelit-belit pulak ayat saya nih..harap korg faham..huhuh)..memang senang sbb tak perlu risau kalau terlajak jahit..

hanya ikut sahaja steps utk masukkan benang dan dia akan masukan benang kita di needle secara automatic...tak perlu la bersusah payah menfokus bijik mata di lubang needle utk masukkan benang...senang kan?..dan yg best nya tempat bobbin adalah transparent...mudah nampak sama ada benang di bobbin hampir habis @ masih banyak lagi tanpa perlu keluarkan bobbin dari tempatnya..

saya hanyak sempat try function utk jahit tepi...ada 3jenis jahitan utk jahit tepi...tapi tak la secanggih mesin khas utk jahit tepi...jahitan pun simple sahaja tak sekemas jahitan mesin jahit tepi...cuma kita perlu pandai control kain sahaja dan mesin ini tidak boleh memotong lebihan kain di tepi seperti mesin jahit tepi...tapi better than nothing la kan...insyaallah berhajat nak beli mesin jahit tepi juga lepas ni...kene start dah kumpul duit..

ni salah satu contoh stiches utk jahitan tepi..not bad kan?..

contoh2 jahitan & emboridery saya akan update di lain hari...smlm tak sempat nak explore semua...

Photobucket

8 comments:

  1. wahhh bestnyer dapat tools baru.. beli kat mana ni? Brother nyer machine mmg best, sgt user friendly, tp saya just guna NV50 lerr.. lom mampu nak beli NV900 nii hihihi. tunggu hubby sponsor jugak ler kikiki.
    nnt bila dah terrorist guna start button tuh mmg takan pandang foot controller nyer...

    ReplyDelete
  2. waw! mmg best giler NV900 nih....tahniah ayu..pas ni akak leh tempah baju lak kan...hihi

    ReplyDelete
  3. Rimbun: saya beli dgn PnZue cikgu kelas jahit saya...ni 1st time ada mesin jahit..jadi mesin ni mmg sesuai utk biginner mcm saya..kakak saya pun guna NV50...best jugakkan NV50...
    haahhaha guna foot controller lama2 leh cramp kaki kan..

    QasehAiris: bole bole no prob..tapi buat masa ni ayu berani ambik kain cotton je dulu..

    ReplyDelete
  4. Saya baru nak mengidam NV900 nih. Best tak?

    ReplyDelete
  5. salam kenal....bape rm mesin brother nih?? cantik le bentuk dia.....

    ReplyDelete
  6. Rozi: memang sgt best sbb boleh guna utk both sewing + embroidery..tapi kalau u nak lagi best kene la beli embroidery punya software

    batriesyia: price dia rm4999..embroidery software not included

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.....sy baru dapat mesin ni hari ini...alhamdulillah....

    boleh la share2 cara2 penggunaan...sy ni baru lagi ni...

    http://leeyacollection.blogspot.com/2011/07/bersyukur.html

    ReplyDelete
  8. LSN tengah buat promo.. Sekarang RM4999 termasuk software dan notebook ACER.

    http://www.lsn-sewingmachines.com/vmchk/Embroidery-Machines/Brother-NV950E-Promotion-Package.html

    Saya tengah mencari review pasal mesin jahit ni.. best ke tak.. ke lagi berbaloi beli NV750e.. Tergoda dengan promo LSN tu..

    ReplyDelete